Pages

Thursday, November 15, 2012

Jenis Petempatan Manusia Zaman Dahulu

Manusia zaman dahulu tidak tinggal dalam rumah yang sempurna seperti yang kita ada sekarang, oleh kerana mereka hidup berpindah randah, maka petempatan yang mereka bina juga hanyalah bersifat sementara, apa makna sementara?
SEMENTARA bermaksud untuk beberapa ketika sahaja / tidak kekal lama. Kamus Dewan Edisi 4


PONDOK 

Dinding dibina daripada buluh, atap dibuat daripada daun rumbia atau nipah, tiang daripada batang pokok, manakala akar-akar pokok atau digunakan untuk mengikat tiang. Ha... mereka tidak menggunakan paku atau simen untuk mengukuhkan pondok mereka, hebatkan mereka?

RAN

Ran merupakan sebuah pondok yang dibina di atas pokok yang besar. Ia dibina di atas pokok untuk mengelakkan daripada serangan binatang buas dan liar seperti gajah, singa, harimau, buaya dan sebagainya. Mereka memang hebat kerana mampu membina rumah di atas pokok, siapa setuju??



Tetapi, pada masa kini manusia telah berubah, mereka telah berevolusi...Kita tidak lagi tinggal di dalam pondok ataupun ran, kita mempunyai rumah yang lebih selesa berbanding zaman dahulu, maka seharusnya kita bersyukur... Alhamdulillah....

1 comment: