Pages

Monday, November 12, 2012

Manusia Hidup Berpindah Randah

Manusia zaman dahulu hidupnya selalu sahaja berpindah randah, namun mereka tidaklah berpindah secara sesuka hati, ada beberapa faktor yang menjadi penyebab mereka berpindah dari satu tempat ke satu tempat yang lain.



Sebab yang pertama ialah kerana mereka ingin mendapatkan sumber bekalan makanan seperti buah-buahan atau pucuk-pucuk daun. Mereka akan berpindah jika tempat tinggal asal mereka telah kehabisan sumber makanan ini.

 pucuk-pucuk daun
 buah-buahan
pucuk daun dan buah-buahan merupakan sumber makanan utama mereka pada zaman dahulu


Begitu juga dengan makanan seperti binatang. Mereka terpaksa berpindah untuk mendapatkan hasil-hasil buruan untuk dijadikan sebagai makanan, manakala kulit binatang pula boleh mereka jadikan sebagai pakaian dan juga alas tempat tidur bagi mengurangkan kesejukan di waktu malam.


binatang buruan yang boleh dijadikan makanan, kulitnya boleh dijadikan pakaian dan alas tempat tinggal serta tulangnya yang boleh dijadikan senjata.


Selain daripada itu, mereka akan berpindah sekiranya terdapat kematian dalam lingkungan keluarga dan kumpulan mereka. Mereka beranggapan sekiranya ada kematian maka tempat itu tidak lagi sesuai dijadikan tempat tinggal.


2 comments:

  1. sekarang pun ada juga yang berpindah randah..

    ReplyDelete
  2. Berpindah mengikut keperluan semasa dalam kehidupan

    ReplyDelete